بررسی سازوکار فناوری بلاک‌چین و اثرات آن در رویداد «عمق بلاک‌چین»
نوشته شده توسط : ساحل

رویداد «عمق بلاک‌چین» با حضور کارشناسان مختلف به منظور بیان مفاهیم بلاک‌چین و بررسی قابلیت‌های آن از منظر فنی و امنیت سایبری و تاثیراتش در بخش‌های مختلف زندگی، توسط گروه علمی ‌پژوهشی «اورکلاک» برگزار شد.

این رویداد میزبان کارشناسانی در حوزه امنیت، رمزارزها، روانشناسی، گرافیک، رسانه و وب بود که هر یک از متخصصین به بیان کاربردهای بلاک‌چین از زاویه دید خود پرداختند و با توضیح این پدیده نوظهور به زبان ساده، از نقش آن در امنیت سایبری، رعایت حق کپی رایت آثار هنری، غلبه بر اثرات روانی کلاس‌های انگیزشی و جلوگیری از انتشار فیک نیوزها سخن گفتند.

 

 

 

بلاک‌چین به زبان ساده

در ابتدای پنل، «علی خوش خلق»، کارشناس سامانه‌های نهفته، با بیان این که در دنیای امروزه مفهومی به نام اطلاعات بسیار اهمیت پیدا کرده است به هدف بلاک‌چین برای حفظ امنیت داده‌ها اشاره کرد و گفت: «امروزه اکثر اطلاعات در یک کامپیوتر قوی (سرور) در نقطه‌ای از دنیا قرار دارد که ما در بستر اینترنت به آن متصل می‌شویم و داده‌های مورد نیاز خود مثل عکس، فیلم و... را دریافت می‌کنیم. این گونه اطلاعات در نقاط خاصی متمرکز شده‌اند که امکان سلطه افراد بر آن و یا سرقت وجود دارد. حال زنجیره بلوکی آمده تا این تمرکز داده‌ها را بشکند و به جای ذخیره سازی اطلاعات روی یک سیستم خاص، در اختیار تمامی اعضای شبکه قرار بگیرد.»

«بهزاد قاسمی»، کارشناس امنیت سایبری، در تکمیل صحبت‌های خوش خلق به بزرگ‌ترین عیب دیتابیس‌های امروزی اشاره کرد و گفت: «اطلاعات همیشه در معرض خطر هستند که مورد سرقت یا تغییر قرار بگیرند، این بزرگترین عیب یک دیتابیس است و بلاک‌چین آمده تا آن را با تمرکز زدایی بهینه کند؛ چرا که برای تغییر اطلاعات بایستی تمامی داده‌های ثبت شده در حلقه‌های زنجیره بلوکی تغییر داده شوند و این امر تقریبا ناشدنی است.»

او با اشاره به این که هر وقت اسم بلاک‌چین برده می‌شود، ذهن افراد به صورت ناخودآگاه به سمت ماینرهای بزرگ و پر سر و صدا می‌رود توضیح داد که کامپیوترهای ساده مثل رزبری پای نیز می‌توانند پردازش لازم این شبکه را انجام دهند و به نود یا گره زنجیره بلوکی تبدیل شوند.

در ادامه مراسم، خوش خلق به بررسی نکات تکنیکی و فنی بلاک‌چین پرداخت و گفت: «ساختار بلاک‌چین موجود واسط را از بین می‌برد، همه سیستم‌ها را مستقیما به یکدیگر متصل می‌کند و هر اتفاقی که در شبکه رخ دهد با قراردادهای هوشمند (Smart Contract) سریعا به تمامی دستگاه‌ها اطلاع داده می‌شود.»

 

 منبع: 

https://digiato.com/article/2021/01/23/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%a9%da%86%db%8c%d9%86/





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: